Yeni Arabalar Eskilerinden Daha mı Dandik
Bazı durumlarda eski arabalar özlenebiliyor peki buna göre eski arabalar yeni arabalardan daha mı iyi? Eski arabalar yenilerine göre dana mı uzun ömürlü, daha mı güvenli?
Genel olarak insanlar eski arabalarını överler. Burada kimisi ne kadar çok kilometre gittiğini anlatır, kimisi ise daha sağlam olduğunu söyler ve yaptığı kazalarda hasar almadığını anlatır, bir başkası ise aldığı eski araba ile her yere gidebildiğini arabanın geçemediği yol olmadığından bahseder.
Eski arabaların tercih edilmesinin en büyük sebebi fiyatıdır ama eski arabalar içerisinde çok sevilen ikonik arabalara rastlamak mümkündür. Ayrıca bu ikonik arabaların sayısı oldukça fazladır. Bu ikonik arabalar genelde JDM (Japon İç Pazarı) na ait ya da eski Amerikan klasiklerindendir.
Japon arabaları modifiyeyi rahatça kaldırabilen sağlam motorları ile ünlü olurken Amerikan arabaları büyük motor hacimleri ve kaslı görünüşüyle ünlüdür. Bu arabaların sıklığı bölgesine göre değişirken bunlara Türkiye trafiğinde rastlamak çok kolay değildir.
Sağlamlık ve Uzun Ömürlülük
Bir eski arabayı -1980 öncesi- düşünecek olursak, yenilerine göre oldukça basit bir platforma sahip her noktası mekanik olan aslında sadece 4 teker ve bir motordan oluşan bir makinedir. Fakat yeni arabalar, eskilerine göre oldukça kompleks bir platforma sahiptir. Yeni arabalar artık sadece 4 tekerlekli makineler olarak üretilmiyor.
Artık mekanik sistemlerden çok elektronik sistemler görülüyor. Yeni üretilen arabalar sportif sürüş ve konforu birleştirerek hem sportif sürüş sevenlere hem de ailelere uygun olacak şekilde üretiliyor. Ayrıca yeni arabalar en verimli motoru (performansı yüksek olup yakıt tüketimi düşük) kullanıyor.
Eski arabalar yenilerine göre daha az arıza yapar. Eski arabaların daha sağlam ve uzun ömürlü bulunmasının nedeni de budur. Daha az arıza yapmalarının nedeni ise tamamen mekanik sistemlere sistemlere sahip olmasıdır. Eski arabaların arıza yapması için bir parçalarının kırılması gerekir. Yeni arabalarda ise sistem böyle değildir. Yeni arabalar da çoğunlukla elektronik sistemlerden oluştuğu için aslında arıza gösteren bölümler elektronik bölümlerdir.
Örnek olarak bir sensör arızası eski arabada görülemez fakat yeni arabaların neredeyse her noktasında sensörler mevcuttur. Yeni arabaların mekanik sistemleri daha dayanıklıdır ama arabada hem mekanik hem de elektronik sistemlerin birleşmesi ile karışık bir yapı oluşturulması, bütün sistemleri dahil ettiğimizde arıza verme ihtimalini artırır.
Ama yeni arabalarda bulunan sensörler arızayı tespit ederek şoförü uyarır ve şoför arızanın bilincinde olur. Bu bölümde eski arabalar, yeni arabaların 1 – 0 önünde başlamış durumda fakat bu bölümdeki avantajı diğer bölümlerde onun için bir dezavantaj olarak karşısına çıkacak.
Güvenlik
Bu bölümün sonucu aslında tahmin edilebilir durumda. Eski arabalar hep sert malzemelerden yapılmıştır. O günlerdeki imkanlar nedeniyle bir araba yapmak, bir araba tasarlamak günümüzdekinden çok daha zordu. Bu nedenle insanlar sağlam araba yapma amacıyla esnemeyen, bükülmeyen, sert malzemelere yöneldiler.
Ayrıca bu malzemelerden dolayı arabaların keskin hatlı, köşeli tasarımları vardı. Bu taş gibi sağlam olan arabalar kaza anında çok fazla hasar almıyordu fakat bu onlar için iyi değildi çünkü eski arabalar hasarı ememiyordu ve direkt olarak sürücüye iletiyordu. Yani eski arabalarla kaza yapılınca arabanın taş gibi sert şasisi kırılmıyor ama sürücü yaralanıyor, zarar görüyor ve vücudunda kırıklar olabiliyordu.
Yeni arabalarda ise ilk bölümde dezavantaj olan elektronik sistemeler bu bölümde avantaj oluyor. Yeni arabalar esnek malzemelerle üretiliyor ve bu da sürücüye zarar gelme olasılığını düşürüyor. Kaza anında araba esniyor hatta şasisinde bazı noktalar kırılıyor ve hasar emiliyor. Bu sayede sürücüye de zarar gelmemiş oluyor.
Artık arabalarım kazları bilgisayarlar sayesinde öngörülebiliyor. Hava yastıkları sayesinde arabadaki hiç kimse herhangi bir yeri başka bir yere çarpmıyor. Bunlar kazada yaralanmayı en aza indiriyor. Ayrıca çeşitli elektronik sistemler sürüşe destek oluyor ve bu sayede kazalar daha olmadan önlenebiliyor.
Artık arabalarda bulunan sensörler arabanın önündeki, yanındaki, arkasındaki yani kısaca arabanın dört bir yanındaki cisimleri görerek olası kaza durumlarını engellemek için fren veya direksiyon hareketleri yapabiliyor. Kaza olsa bile yeni arabaların dış yüzeyi yaylara en az zarar verecek şekilde üretiliyor. Bu bölümü ise açık ara farkla yeni arabalar kazanıyor ve durum 1 – 1 oluyor.
Kullanışlılık
1980 yılındaki eski arabasıyla karlı bir kış günü uzun yola çıkacak bir kişi var. Bu kişi sabah evden çıktı ve elindeki eldiven ile cebindeki anahtarı arıyor. Anahtarı buluyor ve arabaya biniyor ama araba çalışmıyor. Jikle ile uzun uğraşlar sonucu arabayı çalıştırmayı çalışan bu kişi bu süre içerisinde oldukça üşüyor. Üşümeye devam edecek çünkü hem arabanın içinin ısınması hem de camlardaki buğunun gitmesi için önce arabanın motorunun ısınması gerekiyor.
Motor sonunda ısınıyor fakat araba yokuşa park edilmiş. Arabada yokuş kalkış desteği ve çeşitli yardımcı sistemler olmadığı için arabanın kayarken hiçbir yere çarpmadan kalkış yapabilmesi gerekiyor. Bir şekilde bu kişi evinin önünden ayrılıyor fakat şehir içinde geçtiği her kasiste, su birikintisinde ve çukurlarda korku ve endişe ile devam ediyor.
Araba ABS (acil durum fren sistemi), ESP (çekiş kontrol sistemi) gibi sürüşü yardımcı olan elektronik sistemler içermediği için sürücü sürekli yola odaklanmak ve yol üzerindeki su birikintileri ile gizli buzlanmaları fark etmek zorunda. Aksi halde hayatı ile sonuçlanan bir kaza geçirebilir. Yolu bilmediği bir noktaya geldiğinde cebinden kağıt haritasını çıkartıp oradan önce nerede olduğunu sonra nereye gideceğini belirlemeli.
Çoğu eski arabalar gibi bu arabanın da yalıtımı çok zayıf ve sürücü hem sürekli gaz oranını ayarlamak, yola aşırı dikkat ederek gelmek ve kötü izolasyondan dolayı varış noktasına geldiğinde oldukça yorgun oluyor.
Günümüzde yeni arabasıyla karlı bir kış günü uzun yola çıkacak bir kişi de var. Bu kişi arabasına yaklaştı ve anahtarsız giriş ile kapıyı açtı. İçeriye girdiğinde ise tek tuşla motoru çalıştırıp klimayı açtı. Bu sayede içerisi ısınmaya başlamış oldu. Aynı zamanda akıllı mazgallar sayesinde de motor hızlıca ısındı.
Evinin önünden ayrıldı ve sürüşe yardımcı olan elektronik sistemler sayesinde şehir içinde hem konforlu hem de tehlikesiz bir şekilde ilerledi. Şehirlerarası yola çıktığında ise hız sabitleyiciyi açtı ve navigasyona bakarak yola devam etti. Varış noktasına vardığında ise hem konforlu sürüşten dolayı hem de arabanın iyi izole edilmesinden dolayı yorulmamıştı. Bu bölümde de yeni arabalar galip oldu ve eski arabaların 2 -1 önüne geçti.
Ekonomik
Yukarıdaki nedenlerden dolayı eski arabalar yeni arabalara göre çok daha ucuza üretilir ve daha ucuza satılır. Ama aldıktan sonra yeni arabaların yaktığı yakıt da eskilere göre daha az olacaktır. Yeni arabalar daha fazla arıza yapar ve arızalarının tamir edilmesi daha pahalıya mal olabilir. Eski arabalarda olan arızayı ise bir insan kolayca ve ucuz yollarla tamir edebilir. Bu nedenlerle yeni arabalar eski arabalara göre daha maliyetli oluyorlar. Buna göre de bu bölümün kazananı eski arabalar oluyor. Son durum 2 – 2.
Dış Görüntü ve Keyif
Bu bölüm aslında çok öznel, kişiden kişiye değişebilen bir bölüm. Arabalardan alınan keyif düşünüldüğünde 2 kitle var. 1. Kitlenin aldığı keyif arabanın mekanik aksamlarının ona tüm yolu, her virajı hissettirmesi ve direksiyon ile vites kolunun sert olması. Sadece yola odaklanarak, yolu hissederek sürüş yapmak bu kitleye keyif veriyor.
Arabada onun sürüşüne karışan bir sistem olsun istemiyorlar ve bu nedenle 1. Kitleye eski arabaların daha uygun olduğu söylenebilir. Bu tarz yeni arabalar da var fakat 1. Kitle azınlık durumunda olduğu için bu amaç için üretilen arabaların sayısı hem daha az hem de daha pahalı.
2. Kitle ise ailesi ile uzun yola çıkmayı seven, arabasında en önemli bulduğu nokta konfor ve güvenlik olan kitledir. Rahat yolculuk yapmak ve dışarıdan tamamen izole hissetmek onlara keyif verir. Bu kitlenin sayısı daha fazla olduğu yeni arabalar çoğunlukla bu kitle için üretilir ve 1. Kitle için üretilen yeni arabalardan daha ucuz fiyatlı olurlar. Bu nedenle 2. Kitlede bulunan kişiler için yeni arabalar önerilebilir. Eski arabaların çoğu onları memnun etmeyebilir.
Sonuç
Son durumda yeni arabalar ve eski arabalar bunu berabere tamamlamış oldu. Son bölüm yani dış görüntü ve keyif kişiden kişiye farklılık gösterebileceği için asıl belirleyici bölüm oluyor. Burada eski arabaların görünüşlerini beğenen birisi eski arabaları seçer.
Bu durum tam tersi de olabilir, sonuçta herkesin zevki farklıdır. Sürüş tarzları ve arabadan beklentiler de kişiler arasında farklılık gösterir. Bir araba seçerken kişilerin o arabadan beklentisi çok önemlidir. Yukarıda hangi arabaların hangi konularda daha iyi oldukları yazıyor.