Bilgi

Okuldaki Başarısızlığın Nedenleri

Okuldaki başarısızlığın nedenleri çok sayıda değişkenlik gösterebilir. Normal bir zekâya sahip bireyin okulda başarısız olmasının en önemli sebeplerinden birisi sorumluluklarının farkına varmaması ve düzenli bir çalışma alışkanlığının olmamasıdır. Bu konuda en önemli görev çocuğun kendisine ailesine ve öğretmenlerine düşmektedir.

Aile ve öğretmen arasında sağlam diyalog kurarak bu sorun çözülebilir. Çocuğun hoşuna gidecek çocuğu sıkmayacak bir eğitim planı tasarlanmalıdır. Program için hedefler konulması gerekir. Hedefe ulaşan çocuklar mutlaka ödüllendirilmelidir.

Okulun başarı durumu, öğretmen davranışları, sınıfın başarı düzeyi, eğitim kalitesi ve çocuğa sağlanan imkânlar çocuğun başarı sınırlarını belirler. Çocukta meydana gelen öğrenme güçlüğü okul başarısını olumsuz yönde etkiler. Çocukların yaşadığı ruhsal sorunlar da çocuğun akademik başarısını düşürür. Aile içerisinde bir yakının ölmesi de çocuğu ruhsal açıdan gerebilir. Anne ve babanın evde kavga etmesi, boşanması da çocuğun okul başarısızlığına neden olur.

Sürekli bir başkası ile kıyaslanan çocuklarda da akademik başarısızlık görülür. Kıyaslama çocukta travma oluşturur. Çocuk özgüvenini kaybeder. Kendini küçük düşmüş hisseder. Özgüveni kaybolan çocuğun derse olan ilgisi azalır. Çocukların küçük başarıları takdir edilerek çocuk öğrenme konusunda desteklenmelidir. Çocuğa her zaman destek olmak, başarısız olduğunda yanında yer alarak ona teselli vermek gerekir. Başarısız olması nedenleri üzerinde düşünmesine ve konuşmasına imkan vermelisiniz.

Okulda dersler öğretmen tarafından çocuğa sevdirilmelidir. Çocuğun sürekli azarlanması ve eleştirilmesi doğru değildir. Farklı öğretim yöntem ve tekniklerle ders zevkli ve eğlenceli hale getirilmelidir. Çocuğun gelişimine uygun eğitim programı çocuğa uygulanmalıdır. Çocuğa yapabileceği görev ve sorumluluklar verilmelidir. Çocuğun özgüvenini geliştirmek için ona başarabileceği ödevler verilmelidir. Sık sık çocuk övülüp taktir edilmelidir.

Kapasitesinin üstünde görev vermek çocukta özgüven kaybına neden olur. Başarısız olan çocuk kendini değersiz ve işe yaramaz hissedebilir. Aileler çocukların başarısını desteklemelidir. Evde verimli bir çalışma ortamı ayarlanmalıdır. Çocuğun başarı durumu takip edilmelidir. Evde bir düzen olmalıdır. Çocuğun kaynak sıkıntısı olmamalıdır. Başarı ve çalışkanlık konusunda anne ve baba çocuğa iyi bir model olmalıdır.

OKUL BAŞARISINI ETKİLEYEN UNSURLAR

Başarılı olmak için hayat boyu mücadele ederiz. Başarılı olmak kadar başarısız olmak da doğal bir sonuçtur. Başarısız olduğumuz zaman kendimize yüklenmek yerine başarısız olma nedenlerimizi araştırmalıyız. Bizi başarısızlığa sürükleyen nedenleri bulup bu nedenleri ortadan kaldırmadığınız sürece başarısızlık sizi takip edecektir. Öğrencinin okulda başarısız olmasının nedenleri şunlardır:

DUYGUSAL FAKTÖRLER: Okula isteksiz gelmek, ayrılık korkusunun oluşması, okula ilişkin beslenen korkular, meslek seçiminde yaşanan kararsızlıklar öğrenci başarısını olumsuz yönde etkileyen duygusal faktörlerdir.

BENLİK ALGISI: Kendini doğru tanıyan ve algılayan bireyler başarıya daha kolay ulaşır. Güçlü ve zayıf yönlerini bilen ve kendini bilen kişiler başarılı olmak için neler yapacağını işe nerden başlayacağını bilir. Benlik algısı yüksek bireyler başarıya dönük olumlu duygulara sahiptir. Benlik algısı düşük bireyler kendilerini değerlendiremezler. Potansiyellerini sınavlara aktaramazlar. Amaç belirlemede ve amaca ulaşmada güçlük çekerler.

MOTİVASYON: Başarısız öğrencilerin motivasyonu düşüktür. Motivasyonu arttırma konusunda ailelere büyük görev düşer. Çocuklarına hedef koymayan ve çalışmaları aileler tarafından desteklenmeyen çocukların motivasyon düzeyleri düşüktür. Başarısız öğrenciler hedef koymada ve hedefe ulaşmada kendilerini her zaman yetersiz hissederler. Sürekli birilerinin kendilerine yardımcı olmasını ve yol göstermesini beklerler.

ZİHİNSEL FAKTÖRLER: Başarıda zeka önemlidir. Zeki öğrenciler anlatılanları tek seferde kolayca öğrenirken zeki olmayan öğrenciler en az 2-3 anlatımda anlatılanları öğrenirler. Zihinsel durum başarıyı etkiler. Öğrenme güçlüğü olan bireyler zihinsel yönü geri kalmış öğrencilerdir. Başarısız öğrenciler tümevarım ve tümdengelim gibi akıl yürütme süreçlerini kullanamazlar.

SINAV KAYGISI: Kaygı durumu başarıyı etkiler. Yüksek kaygı ve düşük kaygı başarıyı olumsuz etkilerken orta düzeyde kaygı başarıya olumlu yönde katkı sağlar. Sınav kaygısı akademik başarıyı etkiler. Başarısız olan bireyler başarısızlığı akılsız olmalarına bağlarlar. Sınav kaygısı olan çocukların düzenli çalışma alışkanlıkları yoktur. Orta şiddet kaygı başarıyı arttırır.

ANNE VE BABA TUTUMLARI: Anne ve babanın öğrenciye yaklaşımı öğrencinin başarısını etkiler. Mükemmeliyetçi aileler ve boşvermişci ailelerin çocukları genelde başarısız olurken demokratik ailelerin çocukları başarılı olurlar. Anne ve babanın çocukla ilgilenmesi çocuğun başarı düzeyini etkiler.

Çocuklara Evde Hangi Görev ve Sorumluluklar Verilmeli

Tüm anne ve babalar başarılı, çalışkan bireyler yetiştirmek ister. Bu hedefe ulaşmak istiyorsak çocuklarımıza mutlaka görev ve sorumluluklar vermeliyiz. Böylece çocuklar işe yaradığını hissedecek evde önemli birey olduklarını anlayacaklardır. Görev ve sorumluluk vermek çocuklarda özgüven duygusunu geliştirir. Birey hayatın içinde aktif olarak yer alır. Yaparak yaşayarak öğrenir.

Öğrenmeleri daha sağlam gerçekleşir. Çocuğa evde görev ve sorumluluk vermek çocuğa evde önemsendiğini hatırlatır. İş yapmak bireyi mutlu eder. Başarma duygusunu tadar. Birçok konuda kendine güvenir. Pratiklik kazanır.

Çocuklara görev ve sorumluluk verirken yaşına cinsiyetine ve gelişim durumuna dikkat edin. Çocuğa yapabileceği görev ve sorumluluklar verin. Aksi takdirde görevi yerine getiremediği zaman kendini değersiz ve yetersiz hissedebilir.

Uzmanlar yaş guruplarına göre çocuklara şu görev ve sorumlulukların verilmesini tavsiye etmektedir:

3-6 YAŞ: Sofrayı mutfaktan içeri getirtin. Oyuncaklarını toplatıp, çalışma masasını düzeltmesi isteyin. Ayağı çıkmış bebeğin ayağını taktırın. Pili biten oyuncağına pil taktırın.

7-12 YAŞ: Çöpleri çöp tenekesine döktürün. Bakkaldan küçük alışverişler yaptırın. Sofrayı hazırlaya yardım etmesini sağlayın. Oyuncağını tamir ettirin. Çalışma masasını düzelttirin. Kirli çamaşırları banyoya attırın. Kuruyan çamaşırları askılığa astırın. Basit usul mutfak işlerini yaptırın. Yumurta haşlatın. Kızartma yaptırın. Çay demletin.

12-18 YAŞ: Bulaşıkları yıkatın. Sobanın külünü döktürün. Fatura ödemeye gönderin. Alışveriş yaptırın. Temizlik işlerine yardım etsin. Odun kırmaya yardımcı olsun. Odunları depoya taşımaya yardımcı olsun. Yıkanmış çamaşırları sersin. Ütü yaptırın. Sobayı yaktırın. Çay demletin. Küçük ev aletlerini tamir ettirin.

Aynı Kategorideki Diğer Başlıklar

adem

Adem Keleş 1982 Trabzon Doğumludur. 1999 yılından bu güne İstanbul, Kartal da ikamet etmektedir. Evli ve 1 çocuk babasıdır.

İlgili Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu