Bilgi

Hırsızlık Yapan, Çalma Alışkanlığı Olan Çocuklara Yaklaşım Yöntemleri

Çocuklara hırsızlık nasıl anlatılır, Para ve eşya çalan çocuğa hırsızlığın kötü bir şey olduğunu anlatma yolları, Çocuklarda çalma alışkanlığını önleme yöntemleri.

Hırsızlık yapan, Çalma alışkanlığı olan çocuklara yaklaşım yöntemleri, Çocuklara hırsızlık nasıl anlatılır, Para ve eşya çalan çocuğa hırsızlığın kötü bir şey olduğunu anlatma yolları, Çocuklarda çalma alışkanlığını önleme yöntemleri.

Başka birinin malını izni olmadan alıp kullanmaya hırsızlık denir. Hırsızlık toplum tarafından hoş görülmeyen bir davranıştır. Hırsızlık davranışı çocuklara uygun bir dille anlatılmalıdır. Hırsızlık davranışı çocuklara anlatılırken şu yol takip edilmelidir:

  • Hırsızlığın tanımı iyi yapılmalıdır. Hırsızlığın kötü bir davranış olduğunun altı çizilmelidir. Toplum tarafından hoş karşılanmadığı söylenmelidir. Hırsızlık yapanların başına neler gelebileceği anlatılmalıdır.
  • Hırsızlığa çocuğu empatik yaklaşması sağlanmalıdır. Hırsızlık sonucu malı çalınan kişinin zor duruma düşeceği anlatılmalıdır. Kendisini malı çalınan kişinin yerine koyması istenir. Yaşanabilecek mağduriyet anlatılmalıdır. Böylece hırsızlığın ne kadar kötü bir davranış olduğunu anlamış olur.
  • Hırsızlığın aile bireyleri için ne kadar utandırıcı bir durum olduğu anlatılmalıdır. Toplumda hırsızlara iyi gözle bakılmadığı anlatılmalıdır. Çocuklara hırsızlık konulu video ve filimler izletilebilir. Hırsızların başına gelebilecekleri durumlar bu videoda gösterilebilir.
  • Hırsızlığın dinsel ve hukuksal yönden suç teşkil ettiği inanç boyutunda Allah’ın hırsızlığı affetmediği toplumda ise çok ağır cezalara çarptırıldığı anlatılmalıdır.
  • Tehdit etmek, dayak atmak, korkutmak, rencide etmek, aşağılamak hırsızlık için çözüm yolu değildir. Bu davranışlar hırsızlığı tetikleyebilir. Yasaklar çocuklara tatlı gelir. Bazı çocuklar hırsızlığı gıcıklığına yapabilir.
  • Hırsızlığın nedenleri tespit edilmeli ve bu nedenler ortadan kaldırılmalıdır. Hiçbir gerekçenin hırsızlığı haklı çıkarmayacağı uygun bir dille anlatılmalıdır. Hırsızlık yapan çocukların anne ve babaları tarafından sevilmediği, okulda öğretmen ve arkadaşları tarafından dışlandığı anlatılmalıdır.
  • Hırsızlığın tanımı iyi yapılmalıdır. Samimi olduğunuz birisinin malını gizliden alıp kullanmanın da hırsızlık olduğu anlatılmalıdır. Bazı çocuklar eylemlerinin hırsızlık olmadığını düşünebilir. Bu yüzden hırsızlığın tanımı iyi yapılmalı ve çizgileri net bir şekilde çizilmelidir.
  • Daha detaylı bilgi için buraya da bakabilirsiniz.

Çocuklarda Çalma Alışkanlığı

Kişinin kendisine ait olmayan bir eşyayı izinsiz olarak almasına çalma denir. Çocukluk döneminde görülen bu tür davranışlar hırsızlık olarak değerlendirilmez. Çocukların belli bir yaşa kadar mülkiyet duyguları gelişmediği için bu davranışı hırsızlık olarak değerlendirmek yanlış olur. Çalma eylemi genellikle 2-8 yaş arası dönemlerde görülür. Çocuklar mülkiyet bilinciyle doğmaz. Çocukta paylaşma duygusu olgunlaşmadığı için her şeyi kendisinin zanneder.

İzin alma gerektiği bilincine sahip değildir. Bu dönemde çocuklar dünyanın kendi etrafında döndüğünü düşünür. Sorgulamadan benmerkezci bir tutumla beğendiği her oyuncağı oynayabileceğini düşünür. Bu sahiplenme duygusu çocuğa kendisine ait olmayan varlığa izinsiz sahip olmak istemesine neden olur. Çocuklarda mülkiyet duygusu 3-4 yaşlarında gelişir. Bu dönemde artık başkasına ait olan bir şeyi izin almadan almaması gerektiğini bilir.

Çocuklarda Çalma Alışkanlığının Nedenleri

Çalma davranışı altında yatan temel neden sevgi eksikliğidir. Ailesi tarafından yeterince sevilmediğini düşünen çocuklar mutsuzdur. Sevgi deposu yeterince dolu olmayan çocuk bu eksikliği başkasına ait eşyaları çalarak bu açlığı doyurmaya çalışır. Dışlanan, şiddet gören, duygusal istismara maruz kalan çocuklarda yaygın olarak çalma davranışı görülür.

Yanlış anne ve baba tutumları çocuğu çalma davranışına iter. Anne ve babanın aşırı disiplinli olması, çocuğun kıyaslanması, aşırı eleştirilmesi, kırıcı sözler söylemek, suçlayıcı tavır takınmak, çocuğa hiçbir olumlu geri bildirim vermemek, ev içinde eşler arasında gerginlik, huzursuzluk ve fiziksel şiddet çocuğu çalma davranışına iter.

Çocuk çaldığı şeyle kendisinden esirgenen sevgi ve ilgiyi sembolize eder. Çocuğun az popüler olması onu çalma eylemine yöneltir. Böyle yaparak içindeki duygusal boşluğu doldurmaya çalışır.

Çocuklar kendisine ait olmayan bir eşyayı alarak karşısındaki insana duyduğu intikam duygusu, kırgınlık, kıskançlık, düşmanlık gibi duyguları dışa vurur. Çalma hastalığı sevgi yoksunluğundan kaynaklanır.

Çalma Alışkanlığı Karşısında Anne Babaların Tutumu Ne Olmalı?

Çalma davranışı ile karşılaşan anne ve baba çocukla doğru bir iletişim kurması gerekir. Çocuğa yargılayıcı ve suçlayıcı bir tutumla yaklaşmayın. Çocuğun mülkiyet kavramını geliştirmeye çalışın. Çocuğun kendisine ait odasının ve oyuncaklarının olması çocukta mülkiyet kavramını geliştirir. Ev içerisinde bu senin, bu benim gibi ifadeler kullanın. Çocuğa ait bir eşyayı alırken ondan izin isteyin. Başkasının eşyasını alırken izin alınması gerektiğini çocuk böylece anlamış olur.

Aile bireyleri kendi aralarında iletişim kurarken çocuğa örnek olmalıdır. Başkasına ait eşyanın habersiz alınmasının yanlış bir davranış olduğu, eşyası alınan kişinin eşyasını bulamayınca üzüleceğini suçlayıcı ve utandırıcı bir dil kullanmadan anlatmalısınız. Aldığı eşyayı geri vermesini sağlayın. Çocuğa ihtiyaçlarını karşılayacak kadar harçlık verin. Her istediği alınan çocuklar doyumsuz ve şımarık olur. Çocuğa harçlık verilmezse ihtiyaçlarını gidermek için çalma davranışına yönelebilir.

Onları Ödüllendirin

Çocuk dürüst davrandığı zaman mutlaka çocuğa ödül verin. Çocuğunuz çalmaya meyilliyse etrafta çanta, cüzdan ve para bırakmayın. Çalma davranışı sergileyen çocuğa karşı aşağılayıcı, küçük düşürücü bir dil kullanmayın. Fiziksel şiddete başvurmayın. Bunun yerine hayal kırıklığına uğradığınızdan bahsedin. Bunu bir daha yaparsan seni sevmem gibi tehditlerde bulunmayın. Yaptığının doğru bir şey olmadığını uygun bir dille anlatın. Çocuğunuzla kaliteli zaman geçirin.

Onu sevdiğinizi ifade edin. Bunu eylemlerinizle de gösterin. Çocuğunuzu başkalarının yanında deşifre etmeyin. Aşırı telaşa kapılmak, aşırı tepki göstermekten kaçının. Çocuğun duygularını, sıkıntılarını, isteklerini açıkça ifade etmesine izin verin. Yapmacık ilgi ve sevgi gösterilerinde bulunmayın. Çalma davranışı çocuğunuzda uzun süre devam ederse mutlaka profesyonel bir yardım alın.

ÇOCUKLARA NASIL SÖZ GEÇİRİLİR?

Çocuklara söz geçirememe sorunu anne ve babaların en sık şikayet ettikleri konuların başında gelir. Çocuklarına söz geçirmek için çocuklarına bağıran, emir veren ve boş tehditlerde bulunan anne ve babalar isteklerine ulaşamaz. 3-4 yaş çocukları için mola 5-12 yaş çocukları için seçenek sunma yöntemini kullanmalısınız.

Çocuğun Her İsteğini Yerine Getirmeyin.

Birçok çocuk evde hükümdarlığını ilan eder. Her istediğini elde eden çocuklar anne ve babasını parmağında oynatmaya başlar. Anne ve babalar ise bu durumdan sadece yakınmaktadır. Oysa çocuk üzerinde otorite kurmak sanıldığı kadar zor değildir. Siz de birkaç yöntemle sözünüzü çocuğa dinletebilirsiniz. Söz dinletmek adına çocuğun her isteğini yerine getirmek doğru bir davranış değildir.

Çocukların davranışlarına mutlaka sınır koymak gerekir. Geçmişinde maddi sıkıntı çeken birçok anne ve baba çocuklarının maddi sıkıntı çekmemesi için çocuklarının her isteğini yerine getirmeye çalışır. Çocuğunun bu şekilde mutlu olacağına ve bağımsız kişilik kazanacağına inanılır. Çocuğun her isteğini yerine getirmek; çocuğu şımarık, doyumsuz, saygısız, sabırsız, şükürsüz, tembel, ve sınır tanımayan bir kişiye dönüşür.

Çocuklara Mutlaka Bir Sınır Koyun

Çocuğa sınır koymak çocukların haklarını kısıtlamak ve çocuklara baskı uygulamak değildir. Çocuklara sınır koyduğunuz zaman çocuklar korunduklarını, güvende olduklarını ve değer verildiklerini hissederler. Sınırlar çocukların aile içerisinde kurallara uymasını, otoriteye saygı duymasını ve sorumluluk bilinci kazandırır.

Çocuğa Oyun Oynarken İş Buyurmayın

Çocuklara sözünüzü geçirmek istiyorsanız çocuk oyun oynarken çocuğa iş buyurmayın. Çocuğa söz dinletmenin en zor olduğu an çocuğun oyun oynadığı andır. Çocuklar hata yaptığı zaman mola yöntemini kullanın. Mola yöntemine geçmeden önce mola yöntemini çocuğa açıklamalısınız. Hatalı bir davranış sergilediği zaman odasına gitmesi gerektiğini, bir süre odasında kalmasını, süre dolunca tekrardan yanınıza geleceğini, bu süre içinde yaptığı davranışı düşünmesini isteyin. Onaylamadığınız davranışları listeleyin. Listeyi çocuğa okuyun. Çocuğun görebileceği bir noktaya listeyi asın.

İletişim Kurarken Ses Tonu ve Yüz İfadesine Dikkat Edin

Çocukla iletişim kurarken çocuğa kızgın ses tonu ve yüz ifadesi kullanmayın. Mola sonrası çocuğa hiçbir şey olmamış gibi davranın. Bekleme süresi dolduğunda çocuğa sanırım bir daha böyle davranmazsınız şeklinde uyarıda bulunmayın. 5-12 yaş çocuklara ise mutlaka seçenek sunun. Hatalı davranış sonrası sevdikleri bir şeyi elinden alabilir, bazı şeylerden mahrum bırakabilirsiniz.

Diğer Makaleler

adem

Adem Keleş 1982 Trabzon Doğumludur. 1999 yılından bu güne İstanbul, Kartal da ikamet etmektedir. Evli ve 1 çocuk babasıdır.

İlgili Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu