Bilgi

Çocuklara Düzen Alışkanlığı Nasıl Kazandırılır

Çocuklara Düzen Alışkanlığı Kazandırma, Ödev Yapma Alışkanlığının Kazandırma

Anne ve babalar çocuklarının dağınık olmalarından şikayet ederler. Yoğun iş temposunda çalışan anne ve babalar çocuklarının dağınık olmasına katlanamazlar. Çocuklardaki dağınıklığı önlemek için ilk önce çocuklara düzen alışkanlığı kazandırmak gerekir. Çocuklara düzen alışkanlığı kazandırmak için uzmanlar şunları tavsiye etmektedir.

Evin belirgin kuralları olmalıdır. Çocuklar zevk odaklı yaşar. Bu yüzden sorumluluk bilinci çocuklarda gelişmemiştir. Oyuncaklarını dökerek oynayan çocuklara oyunları bittikten sonra mutlaka oyuncakları toplatılmalıdır. Çocuklara oyuncak vermeden önce kuralları belirleyin. Oyun bittikten sonra tekrar oyuncakları toplaması gerektiğini anlatın.

Çocuklara düzenli olmanın önemini anlatın. Anne ve baba olarak çocuklarınıza düzen konusunda iyi model olmalısınız. Anne ve baba evde düzenli olmalıdır.

Çocuklarla gönül bağı kurun. Çocuklardan beklediğiniz davranışları çocuklara iyi anlatmalısınız. Çocuklardan beklenen davranışları yazıp evin uygun bir yerine asın. Koymuş olduğunuz kuralların takipçisi olun. Çocuklar boşlukları ve fırsatları iyi değerlendirirler. Takibi bırakırsanız yapmamaları gereken faaliyetleri yaparlar. Boşlukları iyi istismar ederler.

Çocukların doğru davranışlarını taktir edin. Çocuklar doğru davranış sergilediklerinde taktir edilmeyi beklerler. Taktir etmek çocukların doğru davranışlarını pekiştirir. Çocukların eğitsel gelişimlerine dikkat etmek, çocuklara doğru davranış kazandırmaya gayret etmelisiniz. Çocuklara evde görev ve sorumluluk vermelisiniz.

Evde herkesin görev ve sorumluluğu olmalıdır. Görev ve sorumluluğunu yerine getirmeyen bireylere bir yaptırım uygulanmalıdır.

Çocuklarda Ödev Yapma Alışkanlığının Kazandırılması

Çocuğun okula başlamasıyla birlikte ödev yapma sorunu ortaya çıkar. Verilen ödevler, çocuklara sorumluluk kazandırmak, okuldaki öğrendiklerini pekiştirmek, öğrenmenin sadece okulda olmadığını çocuğa anlatmak için iyi bir fırsattır. Söz konusu ödev yapmak olunca birçok ebeveyn çocukları ile sorun yaşanmaya başlar.

Çocuklara Neden Ödev Verilir?

Ödevlerin amacı öğrencilerin okul dışındaki zamanlarını da bilgi edinerek geçinmelerini sağlamaktır. Çocuklara düzen ve sorumluluk kazandırır. Anne ve babadan ayrı bir birey olarak bağımsız iş yapabilmelerine olanak sağlar. Ödevlerini düzenli olarak yapan bir çocuk elde ettiği bilgi birikimi ile problemlerini çözer ve belli bir disipline ulaşır. Ödev çocuklar için zorunlu bir etkinlik olduğu için birçok çocuk tarafından sevilmez. Çocuğa ödevi sevdirmek çocuğun başarısı için büyük önem taşır. Ödev yapılan ortam da en az ödev yapma alışkanlığı kazanımı kadar önemlidir.

Ödev Yapılacak Ortam Nasıl Olmalı?

İmkanınız varsa çocuk ödev yapacağı yeri kendisi beğensin ve seçsin. Çocuklara sağlanacak iyi bir ortam çocukların öğrenme ve algılamasını olumlu yönde etkileyecektir. Çok sıcak ya da çok soğuk oda ders çalışmayı olumsuz etkiler. Odanın ışıklandırma sistemi de yeterli düzeyde olmalıdır. Aşırı ışık, ya da karanlık ortam çocukların gözbebeklerinin çabuk yorulmasına neden olur. Ders çalışılacak ortamda televizyon, tablet gibi dikkat dağıtacak unsurlar bulunmamalıdır.

Ödev Konusunda Çocuğa Karşı Nasıl Bir Tutum Geliştirmeliyiz

Ödev yapan çocuğa sürekli müdahale etmek, çocukların yalnız kaldığı zaman problemlere çözüm üretememesine, problemlerle baş edememesine neden olur. Ödev yaparken anne ve babasından sürekli yardım alan çocuklarda anne ve babaya bağımlı hale gelirler. Bu aşamada anne ve baba çocuğa rehber olmalı yol göstermelidir. Onlar adına kesinlikle problemi çözmemelidir. Ödev yaparken çocuğu yalnız bırakmak çocukta zorluklar karşısında desteksiz kalacağı duygusu uyandırır. Bu yüzden çocuğa sağlanacak yardım ölçülü olmalıdır.

Ödev yapan çocuğa yapılacak yardımın ölçüsü iyi ayarlanmalıdır. Çok yardım etmek ya da hiç yardım etmemek çocukta sorun oluşturur. Ödev yapma konusunda hiç yardım etmemek çocukların zorluklar karşısında desteksiz kalacağı duygusunu uyandırırken çok yardım etmekte size bağımlı kendi sorununu çözemeyen birey olmasına neden olur.

Yardımcı olmak demek ödev konusunda çocuğu bilgilendirmek, araştırma yapmasına teşvik etmek, bilgiye ulaşma yollarını öğretmektir. Çocuk adına problemi çözmek, cevabı direk söylemek, çocuğun ödevini yapmak çocuğa yardım etmek değildir. Bu davranışınız çocuğunuzu tembelliğe, rahatlığa ve sorumsuzluğa teşvik eder. Çocukların öğrenme sürecini olumsuz etkiler.

Anne ve baba olarak çocuğunuza ders çalışabileceği verimli bir ortam hazırlayın. Ders çalışma ortamından dikkat dağıtıcı unsurları kaldırın.

Çocuklarınıza ödevlerini ne zaman yapması gerektiği konusunda destek olun. Çocuğun yaşına, olgunluğuna ve ihtiyaçlarına göre bir çalışma programı oluşturun. Bu programda çocuğun yeteri kadar dinlenmesine izin verin. Çocuğun çalışma masasında dikkat dağıtan nesnelerin olmamasına dikkat edin. Çocuğun ayrı bir odası olsun. Odasında ona ait çalışma masası ve kitaplık olsun. Bu durum çocuğa aidiyet duygusu ve sorumluluk bilinci kazandırır. Çocuğu sık sık uyarmak yerine onu motive etmeye çalışın. Oyun oynamak isteyen çocuğa ödevlerini bitirdikten sonra oynayabileceğini söyleyin.

Ödevini çabuk bitiren çocuğa kızmayın. Özensiz ödev yaptığı zaman ödevi yeniden kontrol edeceğinizi söyleyin. Ödev konusunda direnen çocukla kesinlikle inatlaşmayın. Çocuklarınız ödev yaparken zorlandığı zaman kalemi elinize alarak müdahale etmeyin. Çocuğun yerine ödevlerini yapmayın. Ödev yapma işini bir ödüle bağlamayın. Başarılı olduğu zaman, hak ettiği zaman ödül alacağını bilmesi gerekir. Ödevin çocuğun bir görev ve sorumluluğu olduğunu bilmesi gerekir. Her ödev yaptığında bir ödül beklentisi içine girmemesi gerekir.

Ders Çalışma Alışkanlığı Nasıl Kazandırılır

Başarılı birey yetiştirmek eğitim kurumlarının ortak hedeflerinden biridir. Bireyin başarılı olması için aile, okul gibi sosyal ortamların öğrencinin başarısına hizmet edecek şekilde ayarlanması gerekir. Çocuklar nedense ders çalışmak istemez.

DERS YYAPMA ALIŞKANLIĞI KAZANDIRMA

Ders çalışmak çocuklara işkence gibi gelir. Bu durumda aileler ne yapmalıdır? Çocuğa ders çalışma nasıl sevdirilir? Bu yazı dizimizde çocuğa ders çalışma alışkanlığı kazandırma konusunda önemli bilgiler vereceğiz. Başarılı evlat yetiştirmek ve çocuklara ders çalışma alışkanlığı kazandırmak için şu hususlara dikkat edilmesi gerekir:

Ders çalışma ve ödev yapmanın bir öğrencinin hayat biçimi olduğu uygun bir dille anlatılmalıdır. Evde herkesin bir görev ve sorumluluğunun olduğu, babanın çalışıp evin geçimini sağladığı, annenin evin temizlik yemek gibi işlerini yaptığını, bir öğrencinin ise okula gidip derslerine çalışıp ödevleri yapması gerektiği güzelce anlatılmalıdır. Çocuk derslerine neden çalıştığını bilmesi gerekir. Çalışma isteği içten gelmelidir. İçten gelmesi için de çocuğa ödevin anlamı iyi anlatılması gerekir.

Ev çocuğun başarısına hizmet edecek şekilde ayarlanmalıdır. Evin bir düzeni olmalıdır. Uyku, yemek ve ders çalışma saatleri belirlenmelidir. Çocuğa ait bir oda olmalıdır. Çocuğun çalışma masası ve kitaplığı olmalıdır. Çocuk bilgiye kolay ulaşabilmelidir. Kitaplığında kaynak sıkıntısı olmamalıdır. Oda iyi derecede ayarlanmış ısı ve ışığa sahip olmalıdır. Çocuğun odası sesten gürültüden uzak olmalıdır.

Bireye ulaşması için kısa vadeli hedefler konulmalıdır. Hedefe ulaşan birey ödüllendirilip yeni hedefler konulmalıdır. Okulu geçersen sana bilgisayar alacağım gibi uzak hedefler yerine matematik sınavından 85 üstü alırsan seni hafta sonu sinemaya götüreceğim gibi hedefler koymalısınız.

Öğrenciye ödev yapma konusunda rehber olmalısınız. İlk etapta kendi başına ödevini yapamaz. Bu aşamada kendi ödevi yapıncaya kadar başında durmalı ona yol göstermelisiniz. Çocuğun ödevlerini yapmak doğru değildir. Sadece nasıl yapılacağını izah etmelisiniz. Öğrencinin ödevlerini yapıp yapmadığını mutlaka kontrol etmelisiniz. Öğrencilerin başarı durumunu takip edin. Onları çalışma konusunda cesaretlendirin. Çocuğu kesinlikle başka bir çocukla kıyaslamayın. Başarılı olmaları için onlara fırsatlar verip imkânlar yaratın.

Okuma Alışkanlığının Kazandırılmasında Ailenin Rolü

Kitaplar çocukların zihinsel ve duygusal gelişimlerine önemli katkılar sağlar. Bu yüzden çocuklara kitap bebeklik döneminden itibaren düzenli olarak okunmalıdır. Çocuğun duygusal gelişiminde sevgi, şefkat ve güven büyük önem taşır. Çocuklar kendilerine sevgi ve güveni anlatan kitapları okumayı sever. Anne ve babalar kitap seçerken içinde sevgi ve güven aşılayan konular içeren kitaplar seçmelidir.

1 yaşından itibaren çocuklar resimli kitaplara ilgi duyarlar. Kitaplarda yer alan hayvan resimleri ve nesneler çocuğa anlatılarak çocuğun kitapla tanışması sağlanabilir. Bu anlatım çocuğun kelime haznesini zenginleştirir. Çocuğa ne kadar çok şey anlatırsanız çocuk o kadar erken konuşmaya başlar. Çocuğun ifade etme ve anlatım becerisi gelişir.

3 yaş çocukları kendilerine resimli kitap okunmasından hoşlanırlar. Kitaptaki kahramanlarla kendilerini özdeşleştirirler. Öykü kahramanlarının çocuğa iyi örnek olması gerekir. Kitap içeriğinde cinsellik, şiddet ve korku içeren ifadeler yer almamalıdır. Her gün çocuğa belli bir saate kitap okumak çocukta kitap okuma şevkini körükler. Okuduğumuz kitabı bize anlatmalarını isteyerek çocukların ifade etme becerilerini geliştirebiliriz.

7 yaşında çocuklar daha çok doğa ve hayvan konulu öykü kitaplarını okumayı tercih eder. 7 yaş çocuğu yatmadan önce her gün kendisine yarım saat kitap okunmasını ister. Erkek çocukları spor, bilim ve macera kitaplarını tercih ederken kızlar romantik ve duygusal kitapları okumak isterler. Anne ve babalar çocukların önünde kitap okuyarak onlara iyi bir model olmalıdır.

12 yaşından sonra çocuklar kitap konusunda tercih yapmaya başlar. Çocukları kütüphaneye götürmek, kitapçıdan okuyacağı kitabı almak, doğum gününde kitap hediye ederek çocukları kitaplarla tanıştırabiliriz. Çocuğa ceza olarak kitap okuma cezası vermek çocuğu kitap okumaktan soğutabilir. Güzel bir eylem olan kitap okumayı çocuğa ceza gibi lanse etmek doğru değildir.

Benzer Konular

adem

Adem Keleş 1982 Trabzon Doğumludur. 1999 yılından bu güne İstanbul, Kartal da ikamet etmektedir. Evli ve 1 çocuk babasıdır.

İlgili Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu