B2B ve B2C Nedir

B2B, ingilizce ‘Business To Business’ kelimesinin kısaltmasıdır. Kısaltmadaki 2 rakamı bir anlam ifade etmiyor. Yalnızca ingilizce 2′nin okunuşu olan two ve to kelimelerinin okunuş benzerliğinden kaynaklı 2 rakamı yerleştirilmiş ve business to business terimi oluşturulmuştur.

b2b
b2b

ETTK’nın resmi raporuna göre ise B2B’nin resmi tanımı : ‘Bireyler ve kurumların, açık ağ ortamında internet ya da sınırlı sayıda kullanıcı tarafından ulaşılabilen kapalı ağ ortamlarında intranet yazı, ses ve görüntü şeklindeki sayısal bilgilerin işlenmesi, iletilmesi ve saklanması temeline dayanan ve bir değer yaratmayı amaçlayan ticari işlemlerin tümünü ifade etmektedir.’ şeklindedir.

B2B, şirketlerin kendi aralarında yaptığı alışverişlerin tümüne deniyor. Örnek vermek gerekirse, toptancı bir şirket perakende işi yapan bir diğer şirkete e-ticaret yöntemi ile satış yaptığında bu B2B sınıfına giriyor. Genel olarak firma odaklı olan B2B değil de müşteri odaklı olan B2C yani Business To Consumer bilinmekte ve tercih edilmektedir. B2C ile ilgili olarak bir sonraki yazımızda detaylı bilgilendirmeyi sağlayacağız… KOBİ´ler B2B ile hizmet ve mal üretim esnasında ihtiyaç duydukları ürünleri bu yöntemle sağlıyor, veya diğer KOBİ´lerin ihtiyaçlarına yönelik ara ürün/hizmetlerin satışını kolayca yapabiliyor…

B2B Modelinin Yararları Nelerdir?

Toptan alışveriş yapılacağı için maliyet/masraf azalır. | Anlaşmalı olunan firma ile anlaşmaya bağlı olarak yapılan ürün/hizmet transferleri toplu bir şekilde yönlendirileceği için iki taraf içinde verimlilik oranı yüksektir.

-Stoklar hızlı bir şekilde eritilebilir ve dolayısı ile stok devir hızı artar. | Anlaşma koşulları gereği transfer işlemleri planlı, aktif ve hızlı bir şekilde sağlanır, firmalar arası sosyalleşme ve bilinirlik artar.

-Talepler çok hızlı değerlendirilir. | Ürün/hizmet talebi stok ya da iş durumuna bağlı olarak net olacağı için olumlu ya da olumsuz bir yanıt vermek çok kolay ve hızlı şekilde olacaktır. Hızlı olmak her zaman bir artıdır.

Özetlemek gerekirse B2B (Business to Business) modelinde tüm olay şirketler arası toptan alışverişe odaklıdır. Bu modelin daha az tutulması ve yalnızca belli bir kitleye hitap etmesi bu yüzdendir. Pazar hacmi geniş olmasa da şirketler arası toptan alımların yüklü boyutta olması bu modelin e-ticaret sektöründe önemli bir yer edinmesini sağlamaktadır.

B2C Nedir?

b2c
b2c

B2C, ingilizce ‘Business To Consumer’ kelimelerinin B2B’ deki aynı tanım şekli ile kısaltılmış halidir. Türkçe olarak ‘firmadan tüketiciye’ anlamına geldiğini belirtebiliriz. Genel ve yaygın olarak kullanılan bu model gerçek hayatta ki alışveriş sisteminin sanal ortama, internet üzerine taşınmış halidir. Satışı yapılan ürünün, kalitesi, garanti süresi, fiyatı vb bilgileri net bir şekilde belirtilmektedir. B2C modelinde müşteri tarafı perakendeci bir firma da olabilir normal bir şahısta. Bu modelde müşteri kriteri bulunmuyor. Ama şunu diyebiliriz ki genellikle müşteri şirket olduğunda “B2B“, şahıs olduğunda da “B2C” modeline dahil olur.

Bu modelde temel amaç, mevcut müşteri kitlenize daha kolay ve hızlı bir yöntemle ulaşmak, sürekli açık pazar halinde bulunmak ve yeni müşterilere ulaşmayı kolaylaştırmaktır… Bu sistemde ödemeler Sanal POS’larla gerçekleştirip, bazı şirketlerce kapıda ödeme sistemi de bulunabiliyor. Sanal POS, adından da anlaşılacağı üzere POS cihazının sanal ve oldukça güvenli versiyonudur.

B2C Modelinin Yararları Nelerdir?

  • Arada bir aracıya gerek duymadan direkt olarak müşteriye ulaşır. | Bu sebeple ekstra herhangi bir masrafa gerek duyulmaz direkt olarak hedef kitlenize ulaştığınız için maliyetiniz azalır.
  • Takip edilebilir istatistik verilere sahip olunur. | Bu veriler ile müşterilerinizin hangi ürüne ilgi duyduğu, hangi modeli benimsediği, neleri sevmediği vb bir çok istatistik bilgisine kolayca erişebilir ve buna göre pazarlama stratejileri geliştirebilir ve ürün yelpazenizi belirleyebilirsiniz.
  • Sürekli açık, online markete sahip olmak. | Gerçek durumun ötesinde 7/24 siparişi alabilme durumuna sahip olacaksınız. Yılın her anı günün her saati sipariş alarak süreklilik ve kazanç sağlayabilirsiniz.

Özetle; B2C modeli müşteriye ulaşmada, marka bilinirliği oluşturma da, yeni kitlelere ulaşma da şirketler için en aktif ve değerli iki yöntemden biridir. Ancak bizler için e-ticaret deyince aklımıza ilk gelen modeldir.

Blog başlıkları

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Bunlarda ilginizi çekebilir

Başa dön tuşu